top of page

Til rollespillere

Hjelm Dyb-Festival Live er et rollespilsscenarie inspireret af J. R. R. Tolkiens univers, hvor du får den unikke mulighed at spille en rolle på din favoritside i Middle-earth. Så uanset om du ønsker at spille en dværg, elver, menneske, ork, uruk-hai eller noget helt femte, så vil der være en plads at finde for dig her.

Der vil være mulighed for både lejrspil, markedspladsspil og både små og store kampe i en bevægelig og levende historie, sat 3 år efter at Aragon er sat på tronen af Gondor. Festivalen foregår i området nær Hjelm Dyb, hvor den lyse side ærer de faldne under slaget ved Hjelm Dyb.

Ved den mørke side lurer en mørk nekromantiker, der har tanker om at se hvad der sker, hvis de faldne uruk-haier fra slaget blev genoplivet. Dette i et forsøg på at få mørket tilbage til landet, nu hvor der ikke sidder en konge på tronen af Rohan længere.

 

Kampregler, magisystem og racebeskrivelser kommer senere.

 

Minimumsalder: 9 år

Tilmelding foregår via hjelmdybfestival@gmail.com

Du kan både tilmelde dig som enkeltperson eller som gruppe/forening. Er man ikke medlem af Bifrost, er der ingen dækning af transport eller forsikring. Dog kan man melde sig ind som medlem af Rollespil i Ryomgård og dermed være under Bifrost. Send mail til rollespiliryomgaard@gmail.com for mere information omkring indmeldelse.

 

Alkohol er tilladt, dog ikke i nærheden af børn, og det anbefales at det bliver indtaget enten på markedspladsen, ved en af salgsboderne der sælger det, eller i ens lejr.

Euforiserende stoffer er IKKE tilladt på nogen måder og man vil blive bortvist fra området uden advarsel hvis dette indtages, samt nægtes fortsættelse i spillet. Du vil kunne få adgang til området efter at markedet er lukket, så egne genstande kan hentes inden man sendes hjem.

 

Hvad handler spillet om?

Slaget ved Hjelm Dyb er dybt indgraveret i hukommelsen på Rohans befolkning og en festival for at ære de faldne krigere og samarbejdet med elverne, er på sin rette plads.

Dog er der altid mørke kræfter på spil, og en mørk nekromantiker ønsker at genopbygge den hær af uruk-haier, der tabte slaget ved Hjelm Dyb. Med en styrke på 10.000 mand genopstået fra de døde vil man kunne få mørket frem igen, da dværgene er for langt væk, elverne er rejst eller skjuler sig i skovene, og mennesket er svækkede og svage med en ny konge af Gondor og en ny dronning af Rohan.

Spillet bliver bygget op, så hver side både får mulighed for at lave noget lejrspil i deres egen lejr og tage ud på forskellige kampscenarier i løbet af begge dage.

Hver dag er der en stor kamp, hvor det IKKE er aftalt, hvem der vinder, på forhånd.

Den store kamp kan gæster også deltage i. Af sikkerhedsårsager skal vi have et overblik over hvor mange der kommer til hver side og om man tager sit eget våben med.

Regelsæt:

Karakterudvikling

1. Karakterbaggrund

  • Historie: Hver spiller skal udvikle en detaljeret baggrundshistorie, der inkluderer karakterens oprindelse, motivationer og mål. For at skabe mere spil for spilleren selv samt bedre lejrspil. Kontakt arrangørerne i tilfælde af spørgsmål

  • Personlighed: Beskriv karakterens personlighedstræk, styrker og svagheder. Spillere opfordres til at spille deres karakter i overensstemmelse med disse træk.

  • Udvikling: Karakterer skal kunne udvikle sig gennem spillet, baseret på oplevelser og interaktioner.

 

2. Kostumer og Rekvisitter

  • Autenticitet: Kostumer og rekvisitter skal være autentiske for Tolkiens univers. Brug af realistiske samt sikre materialer og design er påkrævet.

Godkendelse: Alle kostumer og rekvisitter skal godkendes af en arrangør før spilstart.

Racebeskrivelser

1. Mennesker

  • Baggrund: Mennesker er alsidige og tilpasningsdygtige, kendt for deres mod og styrke.

  • Evner: Mennesker har ingen særlige magiske evner, men kan mestre forskellige færdigheder og professioner.

2. Elvere

  • Baggrund: Elvere er kendt for deres lange levetid, visdom og magiske evner. De bor i skovområder som Lothlórien eller mystiske riger som Rivendell.

  • Evner: Elvere har naturlige magiske evner, særlig inden for helbredelse og naturmagi. De er også dygtige bueskytter og sværdkæmpere.

3. Dværge

  • Baggrund: Dværge er robuste og stærke, kendt for deres håndværk og minedrift. De bor ofte i bjergområder som Erebor eller underjordiske byer som Moria.

  • Evner: Dværge har en naturlig evne til at arbejde med metal og sten. De er kendt for deres modstandskraft og styrke i kamp.

4. Hobbitter

  • Baggrund: Hobbitter er små og fredelige væsener, der bor i Herredet. De foretrækker et roligt liv og undgår eventyr, men kan vise stor tapperhed.

  • Evner: Hobbitter har en bemærkelsesværdig evne til at bevæge sig lydløst og skjule sig. De er også kendt for deres gode natur og stærke vilje.

5. Orker

  • Baggrund: Orker er ondskabsfulde væsener, skabt af mørke kræfter. De lever i stammelignende samfund og tjener ofte mørke herrer som Sauron.

  • Evner: Orker har stor fysisk styrke og udholdenhed. De er formidable krigere, men har begrænset magisk kunnen.

6. Trolde

  • Baggrund: Trolde er store og stærke væsener, ofte allieret med mørke kræfter. De er kendt for deres brutalitet og dumhed.

  • Evner: Trolls har enorm fysisk styrke og udholdenhed. De kan være næsten umulige at nedkæmpe uden magiske våben.

7. Enter

  • Baggrund: Enter er gamle trævæsener, der beskytter skovene. De er langsomme, men meget stærke og vise.

  • Evner: Ents har enorm styrke og kan manipulere naturen omkring dem. De er næsten immune overfor normale våben.

8. Goblins

  • Baggrund: Goblins er små, onde væsener, der lever i huler og mørke steder. De er svagere end orker, men mere snedige.

  • Evner: Goblins er hurtige og listige. De angriber ofte i store grupper og bruger snedige taktikker.

9. Uruk-hai

  • Baggrund: Uruk-hai er en elite-krigerklasse af orker, skabt af Saruman. De er stærkere og mere disciplinerede end almindelige orker.

  • Evner: Uruk-hai har stor styrke og udholdenhed. De er dygtige krigere og har ingen frygt for dagslys.

10. Nazgûl

  • Baggrund: Nazgûl, også kendt som Ringwraiths, er de ni mennesker, der blev korrumperet af Sauron gennem magtringene.

  • Evner: Nazgûl er næsten usårlige og har magtfulde mørke kræfter. De kan kun skades af magiske våben og har en skræmmende aura, der kan lamme deres fjender.

 

Livspoint for Racer

  • Mennesker: 5 livspoint

  • Elvere: 6 livspoint

  • Dværge: 7 livspoint

  • Hobitter: 4 livspoint

  • Orker: 5 livspoint

  • Trolde: 9 livspoint

  • Enter: 10 livspoint

  • Goblins: 4 livspoint

  • Uruk-hai: 6 livspoint

  • Nazgûl: 7 livspoint (specielle regler for skader)

Skadesystem

  • Ubevæbnede angreb: 1 livspoint

  • Dolke og små våben: 2 livspoint

  • Sværd og økser: 3 livspoint

  • Langvåben (spyd, lanser): 4 livspoint

  • Bue og pil: 3 livspoint

  • Tunge våben (køller, tohånds våben): 5 livspoint

  • Magiske angreb: 4 livspoint

 

Rustning og Bonussystemer

1. Rustning

  • Let rustning: +1 rustnings point

  • Mellem rustning: +2 rustnings point

  • Tung rustning: +3 rustnings point

  • Skjold: Kan blokere et angreb helt, men kræver en succesfuld parering

 

2. Musikere

  • Boost: En musiker kan give en moralboost til deres hold. Dette kan resultere i +1 livspunkt til alle på holdet, mens musikeren spiller.

 

3. Fanebærere

  • Inspiration: En fanebærer kan inspirere deres hold, hvilket giver en +1 bonus livspoint til alle på holdet, mens fanen er hævet.

  • Effekt: Fanebæreren skal være synlig og aktivt bære fanen for at effekten skal være aktiv. Falder fanebæren i kamp falder enheden/gruppen

Magi

1. Magiske Evner

  • Elvere: Kan bruge helbredende magi og naturmagi (4 livspoint skade eller helbredelse).

  • Nazgûl: Har magiske mørke angreb (4 livspoint skade) og kan lamme fjender i nærkamp.

  • Mennesker: Enkelte mennesker kan lære magi, men det kræver særlig træning og godkendelse fra arrangørerne.

 

2. Brug af Magi

  • Kastetid: Magi kræver koncentration og kan tage flere sekunder at kaste, hvilket gør kasteren sårbar.

  • Begrænsninger: Magi kan kun bruges et vist antal gange per spil for at sikre balance.

IMG_20221112_122319.jpg
bottom of page